De opvallende verschillen ten opzichte van de begroting 2019 binnen dit programma zijn hieronder toegelicht.
Algemeen | ||||
---|---|---|---|---|
Open einde regelingen | ||||
Binnen het programma Welzijn & Zorg hebben de beleidsvelden Inkomensvoorzieningen, Jeugd 0-23 jaar en Zorg en voorzieningen te maken met open einde regelingen. Bij de meeste regelingen zien we een toename van het aantal aanvragen en toegekende voorzieningen. De rijksbudgetten voor het uitvoeren van de Participatiewet en de Jeugdwet zijn net als in 2018 ook in 2019 niet toereikend. Hier is de raad in de zomernotitie 2019 over geïnformeerd | ||||
Bedragen x € 1.000 | ||||
Inkomensvoorzieningen | 91 | V | ||
Resultaat | Reserve | |||
Bijzondere bijstand | Vergunninghouders die geplaatst worden in het kader van de taakstelling huisvesting vergunninghouders doen altijd een groot beroep op de bijzondere bijstand. Doordat de taakstelling is gedaald in verband met de veranderende samenstelling van de instroom van vluchtelingen (lagere aantallen en meer uit veilige landen) en daardoor minder vergunninghouders zijn geplaatst zijn de uitgaven bijzondere bijstand afgenomen. Daarnaast zijn de uitgaven bijzondere bijstand gedaald door de verhuizing van een gezin naar een andere gemeente, het gezin deed een groot beroep op de bijzondere bijstand. | 61 | V | |
Participatiebudget | De middelen 'couleur locale' over 2016 t/m 2018 waren nog niet besteed. Eind 2018 is besloten om dit geld in te zetten voor de plustaak re-integratie bij WerkSaam. Een gedeelte van het budget 2019 is ook naar dit project gegaan. Het overige gedeelte naar het project wat gericht is op laagtaalvaardigheid van ouders van schoolgaande kinderen uitgevoerd door Westfriese Bibliotheken. In afwachting van de subsidieaanvraag door de bibliotheek heeft dit project heeft in 2019 vertraging opgelopen en is het geld nog niet besteed. Zoals eerdere jaren worden de middelen 'couleur locale' van 2019 voor dit doeleinde overgeheveld naar 2020. | 24 | V | |
Wet werk en bijstand (inkomen) | De verklaring voor het overschot is drieledig: | 52 | V | |
Jeugd 0-23 jaar | 937 | N | ||
Resultaat | Reserve | |||
Lokaal gezondheidsbeleid | Met de vaststelling van de nota lokaal volksgezondheidsbeleid 2018-2021 is voor 2019 een budget beschikbaar gesteld voor activiteiten. Deze activiteiten hebben plaatsgevonden, onder andere op het gebied van de preventie van alcohol en drugsgebruik, gezonde leefstijl en preventie eenzaamheid. Er is bijvoorbeeld nader onderzoek gedaan naar het gebruik van alcohol en drugs onder jongeren in Koggenland. En er is lokaal aanvullend onderzoek gedaan naar de naleving van regels bij de verkoop van alcohol. De kosten van deze activiteiten konden binnen andere budgetten worden gedekt. | 25 | V | |
Lokaal onderwijsbeleid | In 2019 is in samenwerking met de voorschoolse instellingen een start gemaakt met de ontwikkeling van gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid. Onderdeel van dit beleid is de realisatie van VVE-gecertificeerde peuteropvang op alle locaties voor peuteropvang. Een deel van de rijksvergoeding is in 2019 hiervoor ingezet. Het restant willen we gebruiken voor de verdere ontwikkeling van achterstandenbeleid voor de periode tot 2022. Hier zal een apart voorstel voor worden ingediend zodra het beleidsplan gereed is. | 78 | V | |
Overige bijdragen lokaal onderwijsbeleid | Door afname van het aantal leerlingen gedurende 2019 is de nieuwkomersklas locatie Ursem met ingang van 1 januari 2020 gesloten. Hoewel de kosten hiermee zijn gedaald, dient de regionale bijdrage gehandhaafd te blijven om eventuele toekomstige leerlingengroei op te kunnen vangen en de locaties daarop af te stemmen. | 18 | V | |
Schoolkinderenvervoer | De uitgaven voor leerlingenvervoer fluctueren jaarlijks sterk. Van tevoren kan niet exact worden ingeschat hoeveel aanvragen, ritten en welk soort ritten (lange afstand, individueel vervoer) noodzakelijk zijn. In 2019 waren er minder kinderen die gebruik hebben gemaakt van het leerlingenvervoer dan het jaar er voor. | 54 | V | |
Jeugdhulp | In de begroting voor 2019 is rekening gehouden met het beschikbare budget van € 4.070.000,-. | 1.117 | N | |
Sport, recreatie en sportaccommodaties | 614 | N | ||
Resultaat | Reserve | |||
Koggenhal en gymnastieklokalen | De onderuitputting in de budgetten van de Koggenhal en gymnastieklokalen worden voornamelijk veroorzaakt door: | 46 | N | |
Subsidiebeschikkingen | In de begroting was € 20.000 opgenomen om het legesbeleid regelarm te maken. Inmiddels heeft de afdeling financiën de legesverordening aangepast. Daarin is nu opgenomen dat verenigingen geen leges meer hoeven te betalen als zij een evenement organiseren. | 20 | V | |
Kapitaallasten sportcomplexen SC Dynamo en Tennisvereniging Ursem | In de raadsvergadering van 30 november 2015 is de Beleidsregel Accommodatiebeleid 2016 vastgesteld. Hierin heeft de raad o.a. de overdracht geregeld van de opstallen van de | 539 | N | |
Koggenbad en zwembad Buitenmeere | De onderuitputting in de budgetten van het Koggenbad en zwembad Buitenmeere wordt voornamelijk veroorzaakt door: | 37 | V | |
Zorg & Voorzieningen | 83 | V | ||
Resultaat | Reserve | |||
Begeleiding en dagbesteding | Het totaal aantal toekenningen begeleiding (individuele begeleiding en dagbesteding) is in 2019 fors toegenomen ten opzichte van het aantal in 2018 en hoger dan werd verwacht. De totale uitgaven PGB's voor begeleiding is juist gedaald ten opzichte van de uitgaven in 2018 omdat deze hulp meer vanuit ZIN-aanbod (Zorg in Natura) is toegekend. De toename in dagbesteding is het gevolg van de wet Wmo waarbij inwoners langer thuis blijven wonen en daarbij dagbesteding en begeleiding nodig hebben. Daarnaast heeft het door u gekozen speerpunt mantelzorg tot gevolg dat het beperken van de belasting van de mantelzorger tot meer dagbesteding heeft geleid. | 410 | N | |
Maatschappelijke opvang en Beschermd Wonen | Incidentele bate als gevolg van middelen die centrumgemeente Hoorn voor de hele regio heeft ontvangen van het Rijk voor Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen. Deze middelen zijn de afgelopen jaren niet uitgegeven. In de regio is afgesproken dat met het oog op een aankomende stelselwijziging, waarbij het Rijk de middelen niet meer aan de centrumgemeente bedeeld maar aan de individuele gemeenten, de middelen apart worden gehouden | 107 | V | |
Cliëntondersteuning (GGZ) | De voorziening cliëntondersteuning is voor iedereen toegankelijk en een voorliggende voorziening die wij verplicht moeten faciliteren. Omdat ons Zorgteam zeer laagdrempelig werkt en goed bereikbaar is en bovendien stimuleert dat een inwoner familie bij een keukentafelgesprek betrekt, is hier minder behoefte aan. | 43 | V | |
PGB | Het Zorg in Natura (ZIN) aanbod is getoetst door de regio en voldoet aan alle kwaliteitseisen. Het ZIN-aanbod is voor de meeste zorgvragen toereikend genoeg. Wij stimuleren ZIN in plaats van PGB omdat dit beter te monitoren is dan PGB. | 29 | V | |
Rolstoelen | In 2019 zijn door de toenemende vergrijzing, meer rolstoelvoorzieningen toegekend dan in 2018. | 38 | N | |
Woonvoorzieningen | Voor de woonvoorzieningen is jaarlijks een ruime begroting noodzakelijk omdat de wettelijk verplichte woningaanpassingen kostbaar kunnen uitvallen. In 2019 zijn minder woningaanpassingen toegekend dan verwacht werd. | 78 | V | |
Huishoudelijke ondersteuning | Vanwege de wijziging in de eigen bijdrage (niet meer inkomensafhankelijk) is geanticipeerd op een flinke toename in het aantal toekenningen huishoudelijke ondersteuning. Hoewel het totaal aantal toekenningen licht is toegenomen, is de verwachtte flinke toename uitgebleven. | 238 | V | |
Huishoudelijke hulp toelage | De huishoudelijke hulp toelage (HHT) is onder andere bedoeld om mantelzorgers een extra steun in de rug te geven door inzet van uren huishoudelijke ondersteuning. Hoewel er toename is in het aantal toekenningen HHT blijft het aantal toekenningen lager dan verwacht | 22 | V | |
Individuele vervoersvoorzieningen | Het totaal aantal toekenningen voor vervoersvoorzieningen is in 2019 toegenomen ten opzichte van het aantal in 2018. Dit komt doordat participatie en sociale activering worden gestimuleerd. | 38 | N | |
Vrijwilligers | Het inkooptraject voor de uitbesteding van het uitvoeren van het vrijwilligersbeleid is lopend, waardoor de kosten nog niet volledig zijn gemaakt. | 42 | V |
Financieel overzicht sociaal domein |
---|
Begroting 2019 | Begroting 2019 | Rekening 2019 | |
(x € 1.000) | na wijziging | ||
Ontvangsten | |||
Jeugd | 3.562 | 4.070 | 4.070 |
Wmo nieuw | 2.414 | 2.455 | 2.455 |
Participatiewet - re-integratie | 143 | 184 | 222 |
Participatiewet - WSW | 680 | 684 | 695 |
Totaal ontvangsten | 6.799 | 7.393 | 7.442 |
Uitgaven | |||
Jeugd | 4.415 | 5.200 | 6.317 |
Wmo nieuw | 1.763 | 1.891 | 2.161 |
Participatiewet - re-integratie | 184 | 203 | |
Participatiewet - WSW | 684 | 684 | |
Totaal uitgaven | 6.178 | 7.959 | 9.364 |
Mutaties reserve sociaal deelfonds | |||
Onttrekking jeugd | 2.247 | ||
Storting Wmo | 294 | ||
Per saldo onttrekking 2019 | 1.953 |
Reserve sociaal deelfonds |
---|
x € 1.000 | Af | Bij | Totaal |
---|---|---|---|
Stand per 1-1-2019 | 3.312 | ||
Resultaatbestemming 2018 | 270 | ||
Storting Wmo | 294 | ||
Jeugd voorgaand jaar | 48 | ||
Onttrekking budget Jeugd | 2.247 | ||
Krediet Inkoop Sociaal Domein | 48 | ||
Automatisering Sociaal Domein | 16 | ||
PGB voorgaand jaar | 8 | ||
Subtotaal: | 2.318 | 612 | |
Stand per 31-12-2019 | 1.606 |