Jaarrekening 2019

Welzijn & Zorg

Financiële toelichting

De opvallende verschillen ten opzichte van de begroting 2019 binnen dit programma zijn hieronder toegelicht.

Algemeen

Open einde regelingen

Binnen het programma Welzijn & Zorg hebben de beleidsvelden Inkomensvoorzieningen, Jeugd 0-23 jaar en Zorg en voorzieningen te maken met open einde regelingen. Bij de meeste regelingen zien we een toename van het aantal aanvragen en toegekende voorzieningen. De rijksbudgetten voor het uitvoeren van de Participatiewet en de Jeugdwet zijn net als in 2018 ook in 2019 niet toereikend. Hier is de raad in de zomernotitie 2019 over geïnformeerd

Bedragen x € 1.000

Inkomensvoorzieningen

91

V

Resultaat

Reserve

Bijzondere bijstand

Vergunninghouders die geplaatst worden in het kader van de taakstelling huisvesting vergunninghouders doen altijd een groot beroep op de bijzondere bijstand. Doordat de taakstelling is gedaald in verband met de veranderende samenstelling van de instroom van vluchtelingen (lagere aantallen en meer uit veilige landen) en daardoor minder vergunninghouders zijn geplaatst zijn de uitgaven bijzondere bijstand afgenomen. Daarnaast zijn de uitgaven bijzondere bijstand gedaald door de verhuizing van een gezin naar een andere gemeente, het gezin deed een groot beroep op de bijzondere bijstand.

61

V

Participatiebudget

De middelen 'couleur locale' over 2016 t/m 2018 waren nog niet besteed. Eind 2018 is besloten om dit geld in te zetten voor de plustaak re-integratie bij WerkSaam. Een gedeelte van het budget 2019 is ook naar dit project gegaan. Het overige gedeelte naar het project wat gericht is op laagtaalvaardigheid van ouders van schoolgaande kinderen uitgevoerd door Westfriese Bibliotheken. In afwachting van de subsidieaanvraag door de bibliotheek heeft dit project heeft in 2019 vertraging opgelopen en is het geld nog niet besteed. Zoals eerdere jaren worden de middelen 'couleur locale' van 2019 voor dit doeleinde overgeheveld naar 2020.

24

V

Wet werk en bijstand (inkomen)

De verklaring voor het overschot is drieledig:

1) Er zijn meer baten ontvangen dan verwacht. De taak van het invorderen van de terugvorderingen bijzondere bijstand is in de loop van 2019 overgeheveld aan WerkSaam. Hier was in de begroting nog geen rekening mee gehouden.
2) Daarnaast was de Rijksbijdrage in de begroting nog niet aangepast aan de hand van de laatste beschikking van het ministerie.
3) De vangnetuitkering van 2018 is gecorrigeerd in 2019. Er was in 2018 meer begroot dan is ontvangen. Dit tekort is in 2019 gecorrigeerd. Voor het jaar 2019 zal de Vangnetregeling wederom aangevraagd worden. De aanvraag zal voor een bedrag van € 45.078 zijn. Het gaat hier om een tegemoetkoming op het totale tekort van 11% op de BUIG. Er is een eigen risico voor de gemeente. Gemeenteraad ontvangt voor de zomer 2020 een raadsvoorstel omtrent de aanvraag van de Vangnetregeling.

52

V

Jeugd 0-23 jaar

937

N

Resultaat

Reserve

Lokaal gezondheidsbeleid

Met de vaststelling van de nota lokaal volksgezondheidsbeleid 2018-2021 is voor 2019 een budget beschikbaar gesteld voor activiteiten. Deze activiteiten hebben plaatsgevonden, onder andere op het gebied van de preventie van alcohol en drugsgebruik, gezonde leefstijl en preventie eenzaamheid. Er is bijvoorbeeld nader onderzoek gedaan naar het gebruik van alcohol en drugs onder jongeren in Koggenland. En er is lokaal aanvullend onderzoek gedaan naar de naleving van regels bij de verkoop van alcohol. De kosten van deze activiteiten konden binnen andere budgetten worden gedekt.

25

V

Lokaal onderwijsbeleid

In 2019 is in samenwerking met de voorschoolse instellingen een start gemaakt met de ontwikkeling van gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid. Onderdeel van dit beleid is de realisatie van VVE-gecertificeerde peuteropvang op alle locaties voor peuteropvang. Een deel van de rijksvergoeding is in 2019 hiervoor ingezet. Het restant willen we gebruiken voor de verdere ontwikkeling van achterstandenbeleid voor de periode tot 2022. Hier zal een apart voorstel voor worden ingediend zodra het beleidsplan gereed is.

78

V

Overige bijdragen lokaal onderwijsbeleid

Door afname van het aantal leerlingen gedurende 2019 is de nieuwkomersklas locatie Ursem met ingang van 1 januari 2020 gesloten. Hoewel de kosten hiermee zijn gedaald, dient de regionale bijdrage gehandhaafd te blijven om eventuele toekomstige leerlingengroei op te kunnen vangen en de locaties daarop af te stemmen.

18

V

Schoolkinderenvervoer

De uitgaven voor leerlingenvervoer fluctueren jaarlijks sterk. Van tevoren kan niet exact worden ingeschat hoeveel aanvragen, ritten en welk soort ritten (lange afstand, individueel vervoer) noodzakelijk zijn. In 2019 waren er minder kinderen die gebruik hebben gemaakt van het leerlingenvervoer dan het jaar er voor.

54

V

Jeugdhulp

In de begroting voor 2019 is rekening gehouden met het beschikbare budget van € 4.070.000,-.
De totale uitgaven over 2019 bedragen € 6.317.000,-. Het totale tekort op de jeugdzorg komt hiermee uit op € 2.247.000,- waarvan op begrotingsbasis al rekening is gehouden met € 1.130.000.

In dit tekort is ook al rekening gehouden met de extra incidentele inkomsten van € 372.000,- die de gemeente van het Rijk heeft ontvangen voor het jaar 2019. De totale overschrijding van het budget jeugdzorg ten opzichte van de begroting komt hiermee uit op € 1.117.000,-.

De voornaamste reden van de overschrijding is te verklaren door hogere zorgkosten die de (tweedelijns) zorgaanbieders aan onze inwoners hebben geleverd (€ 1.000.000,-). Deze grootste overschrijdingen zitten in de kosten voor jeugd en opvoedhulp (€ 430.000,-), persoonlijke begeleiding, verzorging en kort verblijf (€ 280.000,-), jeugdzorgplus (€ 60.000,-), pleegzorg (€ 50.000,-), specialistische ggz (€ 50.000,-) en pgb (€ 50.000,-).

In algemene zin is er meer ‘multiproblem’ problematiek. Daarnaast is er sprake geweest van een toestroom van vergunninghouders die aanspraak hebben gemaakt op jeugdzorg.
Deze hogere zorgkosten komen onder andere door een aanzienlijke toename van de aanvragen en het aantal toegekende individuele voorzieningen in 2019 ten opzichte van 2018. Voor een groot deel heeft de gemeente hier minimale tot geen invloed op. In 2019 is ten opzichte van 2018 zowel een stijging te zien van het aantal jeugdzorgmeldingen dat bij het Zorgteam Koggenland binnen is gekomen (38%; zie ook overzicht instroomdata pag. 41) als het aantal aanvragen die is ontvangen via een wettelijke verwijzer (lees: (huis)arts/gecertificeerde instelling).

Op grond van de Jeugdwet beschikken (huis)artsen en gecertificeerde instellingen (gedwongen kader) over het autonome verwijsrecht. Dit betekent dat zij rechtstreeks mogen doorverwijzen naar een jeugdhulpaanbieder dan wel mogen bepalen welke jeugdhulp noodzakelijk is. De gemeente heeft hier minimale tot geen invloed op.

1.117

N

Sport, recreatie en sportaccommodaties

614

N

Resultaat

Reserve

Koggenhal en gymnastieklokalen

De onderuitputting in de budgetten van de Koggenhal en gymnastieklokalen worden voornamelijk veroorzaakt door:
- Hogere kosten voor legionella beheersmaatregelen voor de gymnastieklokalen naar aanleiding van aanbevelingen voortvloeiend uit de uitgevoerde keuringen.
- Hogere energiekosten Koggenhal en gymnastieklokalen: Met de energieleverancier wordt uitgezocht wat de oorzaak hiervan is.

46

N

Subsidiebeschikkingen

In de begroting was € 20.000 opgenomen om het legesbeleid regelarm te maken. Inmiddels heeft de afdeling financiën de legesverordening aangepast. Daarin is nu opgenomen dat verenigingen geen leges meer hoeven te betalen als zij een evenement organiseren.
Het vergunningenbeleid behoort tot het takenpakket van de afdeling Wonen en Ondernemen. Door eigen mensen wordt uitvoering gegeven aan het zoveel mogelijk regelarm maken van het vergunningenbeleid. Externe kosten zijn hierbij niet meer van toepassing.

20

V

Kapitaallasten sportcomplexen SC Dynamo en Tennisvereniging Ursem

In de raadsvergadering van 30 november 2015 is de Beleidsregel Accommodatiebeleid 2016 vastgesteld. Hierin heeft de raad o.a. de overdracht geregeld van de opstallen van de
sportaccommodaties naar de verenigingen. Bij de overdracht van de sportaccommodaties wordt de boekwaarde ineens afgeschreven en ten laste gebracht van de algemene reserve.

Eind 2018 is er een overeenkomst gesloten met de besturen van SC Dynamo in Ursem en Tennisvereniging Ursem. Doel van deze overeenkomsten was dat de kleedaccommodaties van de beide verenigingen per 1 januari 2019 in eigendom van de verenigingen werden overgedragen. De gronden waarop deze opstallen staan zijn en blijven wel in eigendom aan de gemeente. Door het ineens afschrijven van de boekwaarden komen hogere kapitaallasten tot uitdrukking in jaarrekening. Het nadeel wordt opgevangen door de algemene reserve waardoor het effect op het resultaat na bestemming nihil is.

539

N

Koggenbad en zwembad Buitenmeere

De onderuitputting in de budgetten van het Koggenbad en zwembad Buitenmeere wordt voornamelijk veroorzaakt door:
- Het buitenzwembad Buitenmeere is zeer afhankelijk van het weer. Bij een mooie zomer worden er meer losse baden-tickets verkocht en is er meer belangstelling voor de abonnementen. Er is begroot op 25.000 bezoeken en in 2019 waren er 32.000 bezoeken.
- Waterverbruik: nota's lopen niet conform het verbruiksjaar. Tevens hebben we veel aandacht voor waterbesparend werken. Hierdoor zijn de kosten voor vastrecht gehalveerd.
- In het Koggenbad is door de landelijke én gemeentelijke aandacht voor gezond leven, extra belangstelling voor ons zwemaanbod. Groepen zitten vol en er is zelfs voor een aantal doelgroepen een wachtlijst.
- De kosten voor inhuur van extern personeel voor het Koggenbad zijn lager dan begroot omdat er minder ziekteverzuim was dan van te voren is ingeschat.

37

V

Zorg & Voorzieningen

83

V

Resultaat

Reserve

Begeleiding en dagbesteding

Het totaal aantal toekenningen begeleiding (individuele begeleiding en dagbesteding) is in 2019 fors toegenomen ten opzichte van het aantal in 2018 en hoger dan werd verwacht. De totale uitgaven PGB's voor begeleiding is juist gedaald ten opzichte van de uitgaven in 2018 omdat deze hulp meer vanuit ZIN-aanbod (Zorg in Natura) is toegekend. De toename in dagbesteding is het gevolg van de wet Wmo waarbij inwoners langer thuis blijven wonen en daarbij dagbesteding en begeleiding nodig hebben. Daarnaast heeft het door u gekozen speerpunt mantelzorg tot gevolg dat het beperken van de belasting van de mantelzorger tot meer dagbesteding heeft geleid.

410

N

Maatschappelijke opvang en Beschermd Wonen

Incidentele bate als gevolg van middelen die centrumgemeente Hoorn voor de hele regio heeft ontvangen van het Rijk voor Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen. Deze middelen zijn de afgelopen jaren niet uitgegeven. In de regio is afgesproken dat met het oog op een aankomende stelselwijziging, waarbij het Rijk de middelen niet meer aan de centrumgemeente bedeeld maar aan de individuele gemeenten, de middelen apart worden gehouden

107

V

Cliëntondersteuning (GGZ)

De voorziening cliëntondersteuning is voor iedereen toegankelijk en een voorliggende voorziening die wij verplicht moeten faciliteren. Omdat ons Zorgteam zeer laagdrempelig werkt en goed bereikbaar is en bovendien stimuleert dat een inwoner familie bij een keukentafelgesprek betrekt, is hier minder behoefte aan.

43

V

PGB

Het Zorg in Natura (ZIN) aanbod is getoetst door de regio en voldoet aan alle kwaliteitseisen. Het ZIN-aanbod is voor de meeste zorgvragen toereikend genoeg. Wij stimuleren ZIN in plaats van PGB omdat dit beter te monitoren is dan PGB.

29

V

Rolstoelen

In 2019 zijn door de toenemende vergrijzing, meer rolstoelvoorzieningen toegekend dan in 2018.

38

N

Woonvoorzieningen

Voor de woonvoorzieningen is jaarlijks een ruime begroting noodzakelijk omdat de wettelijk verplichte woningaanpassingen kostbaar kunnen uitvallen. In 2019 zijn minder woningaanpassingen toegekend dan verwacht werd.

78

V

Huishoudelijke ondersteuning

Vanwege de wijziging in de eigen bijdrage (niet meer inkomensafhankelijk) is geanticipeerd op een flinke toename in het aantal toekenningen huishoudelijke ondersteuning. Hoewel het totaal aantal toekenningen licht is toegenomen, is de verwachtte flinke toename uitgebleven.

238

V

Huishoudelijke hulp toelage

De huishoudelijke hulp toelage (HHT) is onder andere bedoeld om mantelzorgers een extra steun in de rug te geven door inzet van uren huishoudelijke ondersteuning. Hoewel er toename is in het aantal toekenningen HHT blijft het aantal toekenningen lager dan verwacht

22

V

Individuele vervoersvoorzieningen

Het totaal aantal toekenningen voor vervoersvoorzieningen is in 2019 toegenomen ten opzichte van het aantal in 2018. Dit komt doordat participatie en sociale activering worden gestimuleerd.

38

N

Vrijwilligers

Het inkooptraject voor de uitbesteding van het uitvoeren van het vrijwilligersbeleid is lopend, waardoor de kosten nog niet volledig zijn gemaakt.

42

V

 

Financieel overzicht sociaal domein

Begroting 2019

Begroting 2019

Rekening 2019

(x € 1.000)

na wijziging

Ontvangsten

Jeugd

3.562

4.070

4.070

Wmo nieuw

2.414

2.455

2.455

Participatiewet - re-integratie

143

184

222

Participatiewet - WSW

680

684

695

Totaal ontvangsten

6.799

7.393

7.442

Uitgaven

Jeugd

4.415

5.200

6.317

Wmo nieuw

1.763

1.891

2.161

Participatiewet - re-integratie

184

203

Participatiewet - WSW

684

684

Totaal uitgaven

6.178

7.959

9.364

Mutaties reserve sociaal deelfonds

Onttrekking jeugd

2.247

Storting Wmo

294

Per saldo onttrekking 2019

1.953

Reserve sociaal deelfonds

x € 1.000

Af

Bij

Totaal

Stand per 1-1-2019

3.312

Resultaatbestemming 2018

270

Storting Wmo

294

Jeugd voorgaand jaar

48

Onttrekking budget Jeugd

2.247

Krediet Inkoop Sociaal Domein

48

Automatisering Sociaal Domein

16

PGB voorgaand jaar

8

Subtotaal:

2.318

612

Stand per 31-12-2019

1.606

Deze pagina is gebouwd op 07/01/2020 10:32:55 met de export van 07/01/2020 10:31:12